Uw bezoek

  • Wat is een verwijzing?
  • Waarom EDZ Nieuwegein?
  • Voorbereiding
  • Tijdens uw verblijf
  • Nazorg
  • Betaling
  • Prijzen in het Dierenziekenhuis

Wat is een verwijzing?

In heel Europa en ook in Nederland is het systeem van diergeneeskundige doorverwijzingen steeds normaler geworden. Hierbij kan uw dierenarts meer gecompliceerde gevallen doorverwijzen aan een collega die meer specifieke kennis heeft of zelfs gespecialiseerd is. Een dierenziekenhuis heeft verschillende mogelijkheden tot meer gespecialiseerde diagnostiek en behandelingen die misschien niet voorhanden zijn in wat we noemen “de eerste lijn”. Ook is ons dierenziekenhuis 24/7 geopend voor spoedgevallen en worden onze opgenomen dieren 24/7 door ons gespecialiseerd opname team verzorgd.

Waarom EDZ Nieuwegein?

EDZ Nieuwegein is een nieuw 24/7 klantvriendelijke spoed- en verwijskliniek voor gezelschapsdieren in midden Nederland. Onze spoedkliniek staat 24/7 klaar voor alle spoedpatienten van bij ons aangesloten dierenartsenpraktijken. Buiten kantooruren kunt u direct met ons contact opnemen. Tijdens kantooruren kan dit na verwijzing door uw dierenarts. Naar ons multidisciplinaire tweedelijns verwijskliniek kunnen dierenartsen uit het gehele land (en geregeld ook van er buiten) hun patiënten verwijzen voor diagnostiek en/of behandeling.

Onze specialisten en dierenartsen van interne geneeskunde, cardiologie, echografie, weke delen chirurgie (inclusief KNO en urologie), oncologie, orthopedie, neurochirurgie, tandheelkunde, gedragsgeneeskunde, anesthesiologie en ook onze dierenfysiotherapeuten werken veelvuldig samen om multidisciplinair ingewikkelde patiënten te helpen.

Al onze dierenartsen zijn óf (Europees) gecertificeerde specialisten, of verregaand gedifferentieerd op hun specifieke kennisgebied. Allen volgen de meest recente nascholingen en geven deze geregeld ook zelf aan uw dierenartsen. Wij hebben een groot arsenaal aan diagnostische mogelijkheden inclusief zeer uitgebreid laboratorium, endoscopie, laparoscopie, echografie, röntgenologie, fluoroscopie en zelfs computed tomography(CT).

Onze dierenartsen werken als een team samen met onze zeer kundige paraveterinairen om samen excellente zorg en service te kunnen bieden aan onze patiënten en hun eigenaren. Onze kernwaarden staan hierbij voorop: liefde voor uw dier, kwaliteit en service!

Wij zijn gelokaliseerd (zoals de naam al aangeeft) in Nieuwegein in de provincie Utrecht en hebben voldoende parkeergelegenheid.

Wij werken in de verwijskliniek enkel op verwijzing van uw eigen dierenarts.

Voorbereiding

Wij vragen u uw huisdier vanaf de avond van tevoren (20.00 uur) niet te laten eten, tenzij dit medisch gezien niet verantwoord is. Water mag wel tenzij er een endoscopische ingreep gepland staat; dan 4 uur van tevoren geen drinken meer aanbieden. Vasten is nodig omdat het dier een sedatie of anesthesie zou kunnen krijgen, bijvoorbeeld voor het doen van echografie en/of röntgen/CT of operatie. Verder zijn de bloeduitslagen van het bloed dat die dag wordt afgenomen betrouwbaarder als uw dier niet heeft gegeten. Gebruikt uw huisdier medicijnen? Check dan bij ons of deze voor de afspraak gegeven kunnen worden.

Verhinderd?

Bent u onverwacht verhinderd? U kunt uw afspraak kosteloos annuleren mits u meer dan 24 uur van tevoren afzegt. Binnen de 24 uur zijn wij genoodzaakt de geboekte tijd in rekening te brengen, ongeacht de reden.

Tijdens uw verblijf

Voordat u uw afspraak heeft is er, wanneer het geen spoedgeval betreft, contact geweest met uw verwijzend dierenarts. De gegevens van uw huisdier staan derhalve meestal al in ons computersysteem. Als u aankomt zal een van onze dierenartsen of dierenartsassistentes deze gegevens met u doornemen en een aantal aanvullende vragen stellen. Idealiter komt de voornaamste verzorger met de afspraak van het huisdier mee, om ervoor te zorgen dat de meest actuele informatie bekend is. Aan de hand van deze informatie wordt er een onderzoeks- en behandelplan opgesteld. Hierbij krijgt u een zo nauwkeurig als mogelijke kostenindicatie.

Het kan zijn dat we voorstellen uw huisdier voor verdere onderzoeken op te nemen als het niet mogelijk is alles in een korte tijd te plannen.

We hebben aparte basic-medium en zelfs high care opnamemogelijkheden voor honden, en katten. Het opnamepersoneel zal er alles aan doen om het voor uw dier zo prettig mogelijk te maken. Wij zorgen voor een mandje en voor voer en drinken. Uw dier verblijft in een van onze allernieuwste opnameplekken zonder tralies en met de mogelijkheid per patiënt de temperatuur en het licht aan te passen. Krijgt uw huisdier een speciaal dieet, of medicatie; neemt u dit dan mee naar het ziekenhuis.

Onze opname afdelingen zijn 24 uur per dag open en er is altijd een gespecialiseerd team aanwezig.

Onze dierenartsen proberen zich zoveel mogelijk aan de afgesproken tijden te houden waarop ze dagelijks met u contact opnemen. Het is daarnaast mogelijk ’s ochtend vroeg al een eerste contact met een van de opname paraveterinairen te hebben.  Soms zijn er echter spoedgevallen die ervoor zorgen dat afspraken iets uitlopen of later beginnen. We proberen natuurlijk te allen tijde vertraging tot het minimum te beperken.

Wordt mijn huisdier geschoren? 

Het is vaak nodig om de poot of hals van uw huisdier te scheren om bv. bloed af te kunnen nemen. Verder wordt uw dier geschoren als er een (hart of buik) echo wordt gemaakt, of als uw huisdier wordt geopereerd. Het haar groeit in het algemeen snel terug.

Kan ik bellen om te vragen hoe het met mijn dier gaat, als deze wordt opgenomen? 

U wordt door onze dierenarts van dienst gebeld nadat de ochtendronde is afgerond. Meestal is dit tussen de behandelingen door in de ochtend. Wij bellen u: u hoeft ons dus zelf niet te bellen. Na de ochtendronde bellen we natuurlijk eerst met de eigenaren van de meest ernstig zieke patiënten. Mocht de situatie na de ochtend toch veranderen, dan bellen we u natuurlijk opnieuw! Het is belangrijk om uw mobiele nummer bij ons achter te laten en de telefoon te allen tijde bij u te hebben.

Kan ik op bezoek komen? 

Helaas is het vanwege COVID niet toegestaan uw huisdier bij ons te bezoeken. Wij zijn hier mede op last van de overheid strik in omdat ons ziekenhuis een regionale functie heeft voor het opvangen van spoedgevallen. Wij proberen dus op alle manieren om COVID buiten ons team te houden zodat we 24/7 ook voor uw huisdier klaar kunnen staan.

Nazorg

We bespreken alle nazorg op moment van ontslag en zullen u instructies geven met betrekking tot bijvoorbeeld medicatie, dieet en beweging. In geval van een operatie zullen we u inlichten over bv. de wondzorg die nodig is. Ook uw dierenarts wordt volledig op de hoogte gesteld.

Betaling

De te verwachte kosten worden van tevoren met u besproken. Wij werken niet op rekening. U dient de kosten direct te pinnen of contant af te rekenen. Creditcard betalingen zijn tevens mogelijk met een 3% toeslag.

Verhinderd?

Bent u onverwacht verhinderd? U kunt uw afspraak kosteloos annuleren mits u meer dan 24 uur van tevoren afzegt. Binnen de 24 uur zijn wij genoodzaakt de geboekte tijd in rekening te brengen, ongeacht de reden.

Prijzen in het Dierenziekenhuis

Prijzen van consulten, opname en medicatie bij Evidensia Dierenziekenhuis Nieuwegein.

Wij krijgen regelmatig vragen van patiënt-eigenaren over de hogere prijzen van onze diensten. De prijzen van uw eigen dierenarts liggen lager dan die in het dierenziekenhuis, net zoals uw huisarts een ander tarief hanteert dan een specialist in het ziekenhuis. Dit heeft verschillende redenen:

 Consulten:

  • Onze gedifferentieerde dierenartsen en specialisten hebben na hun dierenartsopleiding extra geïnvesteerd in kennis opdoen in een discipline, sommigen hebben 6 jaar extra tijd en geld besteed aan een specialistenopleiding.
  • Onze dierenartsen en specialisten moeten nascholing volgen en dus tijd en geld investeren om up to date te blijven en de status “specialist” kan alleen behouden blijven als zij deze kennis blijven vergaren. Zij moeten hier ook rekenschap van afleggen richting een commissie.
  • U komt bij ons als uw eigen dierenarts het niet meer weet of kan. Dit betekent dat hier zorg op een ander niveau wordt geleverd.
  • De apparatuur die we hier hebben aangeschaft om uw huisdier van de beste zorg te voorzien is duur in aanschaf maar ook in onderhoud. Na verloop van tijd moet dit ook worden vervangen.
  • In de avond en nacht wanneer uw eigen dierenarts gesloten is willen we altijd met voldoende mensen klaarstaan om uw huisdier te helpen. Ook als u ons op dat moment niet nodig heeft. Maar het personeel moet ook worden betaald als u ons niet nodig heeft.

Opname:

  • De medium/high care opnamehokken zijn ingericht met apparatuur voor licht & verwarming. Sommigen kunnen ook voorzien worden van extra zuurstof.
  • Er is specifieke apparatuur nodig om 24-uurs medium tot high care te kunnen voorzien. (infuuspompen, echografie, beademing, bloeddrukmeters, CT/MRI,  bloedgasmetingen, etc). Ons personeel moet ook regelmatig worden getraind om deze apparatuur op de juiste manier te gebruiken.
  • Ons team dat voor uw dier zorgt in de opname volgt regelmatig nascholing en training om dit zo goed mogelijk te kunnen doen.
  • De patiënten die wij zien en de zorg die we verlenen moet ziekenhuis waardig zijn. Maar ook alles eromheen.  Dit betekent bijvoorbeeld extra hygiëne maatregelen, zoals de kleding; deze wordt dagelijks op een speciale manier gewassen door een bedrijf gespecialiseerd in ziekenhuis kleding om de hygiëne te kunnen waarborgen.
  • Het personeel wat in de avond, nacht en weekenden werkt moet hiervoor  gecompenseerd worden.  Dit zijn hogere kosten voor het ziekenhuis.

Medicatie:

  • Wij willen als verwijskliniek niet concurreren met uw eigen dierenarts en schrijven daarom bij uitzondering onderhoudsmedicatie voor. Het is de bedoeling dat u die zoveel mogelijk bij uw eigen dierenarts haalt, tenzij u langere tijd onder behandeling bent op een van onze afdelingen.
  • Onze overhead kosten liggen hoger vanwege gebouw, faciliteiten, apparatuur, personeel, etc.
  • Als Evidensia Dierenziekenhuis leveren wij specialistische zorg en 24/7 spoeddienst, dit is een unieke vorm van zorg en iets wat anderen dus niet aanbieden, dit vraagt meer kwaliteit waardoor er een ander prijskaartje aan al onze diensten hangt.
  • Onze voorraad met name voor onderhoudsmedicatie is kleiner, dit maakt voor ons de inkoopprijs van deze medicatie hoger dan bij uw eigen dierenarts.