Menu
  • Bel ons:030 - 202 70 70
  • Spoed:24/7

Ons beleid omtrent het Coronavirus is aangepast. Lees hier meer.

Uw bezoek

  • Wat is een verwijzing?
  • Waarom EDZ Nieuwegein?
  • Voorbereiding
  • Tijdens uw verblijf
  • Nazorg
  • Betaling

Wat is een verwijzing?

In heel Europa en ook in Nederland is het systeem van diergeneeskundige doorverwijzingen steeds normaler geworden. Hierbij kan uw dierenarts meer gecompliceerde gevallen doorverwijzen aan een collega die meer specifieke kennis heeft of zelfs gespecialiseerd is. Een dierenziekenhuis heeft verschillende mogelijkheden tot meer gespecialiseerde diagnostiek en behandelingen die misschien niet voorhanden zijn in wat we noemen “de eerste lijn”. Ook is ons dierenziekenhuis 24/7 geopend voor spoedgevallen en worden onze opgenomen dieren 24/7 door ons gespecialiseerd opname team verzorgd.

Waarom EDZ Nieuwegein?

EDZ Nieuwegein is een nieuw 24/7 klantvriendelijke spoed- en verwijskliniek voor gezelschapsdieren in midden Nederland. Onze spoedkliniek staat 24/7 klaar voor alle spoedpatienten van bij ons aangesloten dierenartsenpraktijken. Buiten kantooruren kunt u direct met ons contact opnemen. Tijdens kantooruren kan dit na verwijzing door uw dierenarts. Naar ons multidisciplinaire tweedelijns verwijskliniek kunnen dierenartsen uit het gehele land (en geregeld ook van er buiten) hun patiënten verwijzen voor diagnostiek en/of behandeling.

Onze specialisten en dierenartsen van interne geneeskunde, cardiologie, echografie, weke delen chirurgie (inclusief KNO en urologie), oncologie, orthopedie, neurochirurgie, tandheelkunde, gedragsgeneeskunde, anesthesiologie en ook onze dierenfysiotherapeuten werken veelvuldig samen om multidisciplinair ingewikkelde patiënten te helpen.

Al onze dierenartsen zijn óf (Europees) gecertificeerde specialisten, of verregaand gedifferentieerd op hun specifieke kennisgebied. Allen volgen de meest recente nascholingen en geven deze geregeld ook zelf aan uw dierenartsen. Wij hebben een groot arsenaal aan diagnostische mogelijkheden inclusief zeer uitgebreid laboratorium, endoscopie, laparoscopie, echografie, röntgenologie, fluoroscopie en zelfs computed tomography(CT).

Onze dierenartsen werken als een team samen met onze zeer kundige paraveterinairen om samen excellente zorg en service te kunnen bieden aan onze patiënten en hun eigenaren. Onze kernwaarden staan hierbij voorop: liefde voor uw dier, kwaliteit en service!

Wij zijn gelokaliseerd (zoals de naam al aangeeft) in Nieuwegein in de provincie Utrecht en hebben voldoende parkeergelegenheid.

Wij werken in de verwijskliniek enkel op verwijzing van uw eigen dierenarts.

Voorbereiding

Wij vragen u uw huisdier vanaf de avond van tevoren (20.00 uur) niet te laten eten, tenzij dit medisch gezien niet verantwoord is. Water mag wel tenzij er een endoscopische ingreep gepland staat; dan 4 uur van tevoren geen drinken meer aanbieden. Vasten is nodig omdat het dier een sedatie of anesthesie zou kunnen krijgen, bijvoorbeeld voor het doen van echografie en/of röntgen/CT of operatie. Verder zijn de bloeduitslagen van het bloed dat die dag wordt afgenomen betrouwbaarder als uw dier niet heeft gegeten. Gebruikt uw huisdier medicijnen? Check dan bij ons of deze voor de afspraak gegeven kunnen worden.

Verhinderd?

Bent u onverwacht verhinderd? U kunt uw afspraak kosteloos annuleren mits u meer dan 24 uur van tevoren afzegt. Binnen de 24 uur zijn wij genoodzaakt de geboekte tijd in rekening te brengen, ongeacht de reden.

Tijdens uw verblijf

Voordat u uw afspraak heeft is er, wanneer het geen spoedgeval betreft, contact geweest met uw verwijzend dierenarts. De gegevens van uw huisdier staan derhalve meestal al in ons computersysteem. Als u aankomt zal een van onze dierenartsen of dierenartsassistentes deze gegevens met u doornemen en een aantal aanvullende vragen stellen. Idealiter komt de voornaamste verzorger met de afspraak van het huisdier mee, om ervoor te zorgen dat de meest actuele informatie bekend is. Aan de hand van deze informatie wordt er een onderzoeks- en behandelplan opgesteld. Hierbij krijgt u een zo nauwkeurig als mogelijke kostenindicatie.

Het kan zijn dat we voorstellen uw huisdier voor verdere onderzoeken op te nemen als het niet mogelijk is alles in een korte tijd te plannen.

We hebben aparte basic-medium en zelfs high care opnamemogelijkheden voor honden, en katten. Het opnamepersoneel zal er alles aan doen om het voor uw dier zo prettig mogelijk te maken. Wij zorgen voor een mandje en voor voer en drinken. Uw dier verblijft in een van onze allernieuwste opnameplekken zonder tralies en met de mogelijkheid per patiënt de temperatuur en het licht aan te passen. Krijgt uw huisdier een speciaal dieet, of medicatie; neemt u dit dan mee naar het ziekenhuis.

Onze opname afdelingen zijn 24 uur per dag open en er is altijd een gespecialiseerd team aanwezig.

Onze dierenartsen proberen zich zoveel mogelijk aan de afgesproken tijden te houden waarop ze dagelijks met u contact opnemen. Het is daarnaast mogelijk ’s ochtend vroeg al een eerste contact met een van de opname paraveterinairen te hebben.  Soms zijn er echter spoedgevallen die ervoor zorgen dat afspraken iets uitlopen of later beginnen. We proberen natuurlijk te allen tijde vertraging tot het minimum te beperken.

Wordt mijn huisdier geschoren? 

Het is vaak nodig om de poot of hals van uw huisdier te scheren om bv. bloed af te kunnen nemen. Verder wordt uw dier geschoren als er een (hart of buik) echo wordt gemaakt, of als uw huisdier wordt geopereerd. Het haar groeit in het algemeen snel terug.

Kan ik bellen om te vragen hoe het met mijn dier gaat, als deze wordt opgenomen? 

U wordt door onze dierenarts van dienst gebeld nadat de ochtendronde is afgerond. Meestal is dit tussen de behandelingen door in de ochtend. Wij bellen u: u hoeft ons dus zelf niet te bellen. Na de ochtendronde bellen we natuurlijk eerst met de eigenaren van de meest ernstig zieke patiënten. Mocht de situatie na de ochtend toch veranderen, dan bellen we u natuurlijk opnieuw! Het is belangrijk om uw mobiele nummer bij ons achter te laten en de telefoon te allen tijde bij u te hebben.

Kan ik op bezoek komen? 

Helaas is het vanwege COVID niet toegestaan uw huisdier bij ons te bezoeken. Wij zijn hier mede op last van de overheid strik in omdat ons ziekenhuis een regionale functie heeft voor het opvangen van spoedgevallen. Wij proberen dus op alle manieren om COVID buiten ons team te houden zodat we 24/7 ook voor uw huisdier klaar kunnen staan.

Nazorg

We bespreken alle nazorg op moment van ontslag en zullen u instructies geven met betrekking tot bijvoorbeeld medicatie, dieet en beweging. In geval van een operatie zullen we u inlichten over bv. de wondzorg die nodig is. Ook uw dierenarts wordt volledig op de hoogte gesteld.

Betaling

De te verwachte kosten worden van tevoren met u besproken. Wij werken niet op rekening. U dient de kosten direct te pinnen of contant af te rekenen. Creditcard betalingen zijn tevens mogelijk met een 3% toeslag.

Zoals aangegeven werken wij niet op rekening, mocht u echter hulp nodig hebben om de rekening te kunnen voldoen dan zijn er verschillende mogelijkheden buiten het ziekenhuis. Klik hier voor verdere informatie. 

Verhinderd?

Bent u onverwacht verhinderd? U kunt uw afspraak kosteloos annuleren mits u meer dan 24 uur van tevoren afzegt. Binnen de 24 uur zijn wij genoodzaakt de geboekte tijd in rekening te brengen, ongeacht de reden.